Köpvillkor


Beställning

På Razo.se kan du beställa rakningsartiklar och du bestämmer själv om du bara vill köpa en gång eller om du vill starta en prenumeration. Du gör valet i webbshoppen och bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan, och klickat på ”Betala”. Genom detta förfarande godkänner du våra köpvillkor och accepterar att köpet medför ett betalningsansvar. Du måste skapa ett användarkonto innan en beställning kan genomföras, och för att få handla på Razo.se skall du ha fyllt 18 år.

Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn och skickas till din e-postadress. Om du inte får en orderbekräftelse inom en timme från beställningstillfället ber vi dig kontakta oss. Kontrollera även ditt spamfilter. Dina personliga uppgifter som till exempel namn och lösenord är ständigt skyddade genom SSL-kryptering.


Ångerrätt

Enligt svensk lag gäller 14 dagars öppet köp vid distans- och hemförsäljning. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Ångrar du ditt köp inom dessa 14 dagar ber vi dig att kontakta kundtjänst via formuläret på hemsidan eller ringa 08-777 25 10. Meddelandet bör innehålla kundnummer eller beställningsnummer för att vi snabbare ska kunna hjälpa dig.

Retur

Har du redan mottagit din försändelse ska du, om inget annat avtalats, stå för returkostnaden på varan. Returnera varorna helst i oförändrat skick samt inom 14 dagar av mottagandet av försändelse. Eftersom rakblad och rakhyvlar klassas som hygienprodukter önskar vi att dessa inte är använda, vid eventuell returnering. Vi som affärsidkare äger rätt att göra värdeminskningsavdrag på upp till 100% av den returnerade varans värde. Du som kund och ansvarar för transportrisken av varan.

Du som kund ansvarar för risken vid returfrakt, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.

Returadress:

Orio AB
Logistics Posten
Flättnaleden 1
611 81 NYKÖPING

Vill du använda dig av konsumentverkets ångerblankett, kan du göra det här.

VIKTIGT! Har du fått ett paket som du inte har beställt, kontakta vår kundtjänst omedelbart.

Återbetalning

När vi har mottagit din retur återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 14 dagar. Om varan ej kommit oss tillhanda inom 14 dagar behöver du som konsument lämna ett bevis på att varan återsänt. Om du har betalat med inbetalningskort överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort. Du som konsument har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då razo.se mottagit meddelandet. Konsumenten kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess konsumenten har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Vid reklamation ska återbetalning ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål.


Adressändring

Om du önskar ändra ditt medlemskap, till exempel adressändring eller frekvens av försändelser, gör du detta enklast genom att logga in på ’Mina sidor’ eller mejla info@razo.se. Tänk på att det är ditt eget ansvar att anmäla adressändring vid flytt, då vi inte får något automatiskt besked om detta. Skulle du i samband med utebliven adressändring inte få din försändelse, eftersänds produkterna, varvid du får stå för eventuella extra portoutlägg. Vi ber dig också meddela oss ifall din e-postadress ändras.


Kortbetalning

Du kan känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA, MasterCard och American Express på razo.se. Vi samarbetar med Payex, som är ett av Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos Payex, där även dina kortuppgifter lagras. Du fyller tryggt i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till razo.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört. Du kan betala med betal- och kreditkort utställda i Sverige. Razo kräver inga avgifter för kortbetalning.

Vid betalning med kredit/betalkort kommer du att registreras för automatisk betalning. Efter att introduktionserbjudandet betalats, kommer kostanden för refillpaket att dras löpande med start efter provperioden på 21 dagar, därefter i enligt med ditt valda utskicksintervall. Betalningen framgår alltid av ditt kontoutdrag.

Du kan betala med betal- och kreditkort utställda i Sverige. Razo kräver inga avgifter för kortbetalning eller inbetalningskort.


Alektum Faktura

På razo.se kan du inte välja faktura som betalsätt. Om du erhåller ett inbetalningskort tillsammans med din försändelse, ber vi dig att använda detta för att betala innan förfallodatumet. Inga extra aviavgifter tillkommer vid mottagande av ursprungs faktura. Razo Group AB gör heller ingen kreditprövning. Betalningsvillkoren räntefritt upp till 30 dagar. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad ränta och påminnelseavgift. Samtliga fakturafordringar har överlåtits till Alektum Group AB. Betalning med befriande verkan kan endast ske till de uppgifter som är som är angivna på fakturan till Alektum Group AB. Eventuella anmärkningar mot fakturor ska ske till oss på Razo Group AB via formuläret på hemsidan eller per telefon 08-777 25 10.


Priser

Samtliga priser inkluderar moms 25% moms och visas i SEK. Det finns inga dolda avgifter för varken betalning eller annat. Samtliga artiklar skickas alltid helt fraktfritt.

Eventuell rabattkod anges i kassan under "Rabattkod". Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden, och prisjusteringar på grund av felaktig rabattkod kan ej genomföras i efterhand.


Medlemskap för rakblad

Efter att introduktionserbjudandet betalats, kommer kostnaden för refillpaket att dras löpande med start efter provperioden på 21 dagar, därefter i enligt med ditt valda utskicks intervall.

Sedan löper medlemskapet på tillsvidare, utan uppsägningstid. Du kan när som helst ändra, pausa eller avsluta medlemskapet. Du behöver ett kundkonto för att administrera och få tillgång till medlemskapet.

I samband med tecknandet av medlemskap godkänner du att vi debiterar ditt betal/kreditkort i din beställning med angivna betaluppgifter. Du kommer även att registreras för automatisk betalning.

Anpassa medlemskap

Genom att logga in på din sida kan du ändra eller pausa ditt medlemskap. Du kan ändra intervallen för leverans av rakblad eller lägga till andra produkter. Detta gör du enklast genom att logga in på ’Mina sidor’ på Razo.se. För ytterligare information rekommenderar vi dig att läsa om medlemskapet under Vanliga Frågor, där vi har sammanställt de mest ställda frågorna. Du kan även mejla oss på info@razo.se eller ringa oss på 08-777 25 10.

Pausa medlemskap

Du kan pausa ditt medlemskap när du vill genom att logga in på ’Mina sidor’. Om du vill pausa ditt medlemskap men har en leverans planerad så kan du välja ”Förnya ej”. Då pausas medlemskapet när planerat utskick gjorts. Medlemskapet förblir pausat på obestämd tid tills att du själv återaktiverar det. Det finns inga begränsningar på hur länge du kan pausa din prenumeration.

Förnya Ej - gäller avtalade kampanjutskick

Har du ingått i ett minimumavtal i form av kampanj och väljer att avsluta medlemskapet, då ser vi till att kommande refiller upphör att skickas ut efter avtalade utskick. För att detta ska ske loggar du in på ’Mina sidor’ och väljer ”Förnya ej” under medlemskap.

Avsluta medlemskap

Om du vill säga upp ditt medlemskap ska du logga in på ’Mina sidor’ och välja ”Avsluta medlemskap”. Om du pausar medlemskapet, men har en leverans planerad kommer denna inte att skickas förrän du återaktiverar medlemskapet. Efter du har pausat inne på ’Mina sidor’ kan du stänga kontot genom att trycka på ”Avsluta konto” eller genom att kontakta kundservice på info@razo.se eller telefon 08-777 25 10.

De flesta av våra medlemmar föredrar att pausa sitt medlemskap. När ditt konto är pausat är det på obestämd tid och alla framtida utskick är stoppade fram tills du själv återaktiverar dem.


Leverans

Din beställning levereras med Asendia Nordic hem till dig. Det finns ingen möjlighet att spåra beställningen via ett spårningsnummer, då leveransen skickas som varubrev. Leveranser skickas endast inom Sverige utan undantag. Avisering om leverans sker via e-post. Är din order större och ej går in i brevlåda eller brevinkast, hämtas den ut hos ditt postombud. Försändelsen ligger kvar 14 dagar från det att paketet anländer till ditt utlämningsställe.

Fraktkostnad

Razo.se har alltid FRI FRAKT.

Leveranstid

Vår normala leveranstid är tre till fem(3-5) arbetsdagar från att din beställning mottagits. Beställningar skickas helgfria vardagar från vårt lager.

Sen leverans

Vi reserverar oss för eventuella förseningar som är utanför vår kontroll. I händelse av att leverans inte kan utföras inom angiven tid, meddelar vi dig om orsaken och föreslår en ny leveransdag. I händelse av att du inte accepterar detta har du rätt att häva köpet.

Ej mottagen produkt

Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om ett fel inträffat så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalats eller är möjligt. Eventuell returfrakt betalas av Razo i detta sammanhang. Utebliven leverans skall påtalas inom rimlig tid för att vi skall ha en chans att eftersöka försändelsen, normalt sett inom 14 dagar efter det att besked om att varorna postats gått ut till dig som kund via email.

Transportskada och risk

Razo ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkten ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontaktar kundservice. Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkten när du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.


Reklamation

Du har enligt Konsumentköplagen rätt att reklamera en defekt produkt upp till tre år efter leveransen och får felet åtgärdat. Du måste reklamera innan två månader har gått efter att du har upptäckt felet. Ibland kan du vänta längre tid än två månader om du till exempel har varit bortrest eller om du varit sjuk. Efter sex månader ska du kunna visa att felet fanns från början. Vanligt slitage eller av dig orsakade skador omfattas inte av reklamationsrätten. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten. Skulle du få en defekt eller fel vara ber vi dig kontakta kundtjänst snarast möjligt. Skicka tillbaka varan i det skick som den mottogs åtföljd av en skadeanmälan så får du en felfri vara i retur eller pengarna återbetalda efter vi verifierat reklamationen. Ange även fraktkostnaden så vi har möjlighet att ersätta dig. Reklamationer får ej ske som postförskott eller efterkrav och vi står ej risken om returen är bristfälligt förpackad eller förkommer på väg till oss.

Om du har haft utgifter på grund av felet på produkten, kan du ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har gäller både produkten blivit reparerad eller om köpet har hävts. Dessa kan vara utlägg för resor och transporter, inkomstförluster, prisskillnad, andra förluster eller skador på annan egendom som du drabbas av.

Tvist

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer i händelse av tvist. Vi har alltid målsättningen att lösa eventuell tvist med dig. Vid reklamation kontaktar du kundtjänst på 08-777 25 10 eller via e-post: info@razo.se.

Allmänna reklamationsnämnden.
Box 174
101 23 Stockholm
Hemsida: http://www.arn.se/

Du kan även vända dig till Europeiska kommissionen för tvistlösning.
Hemsida: http://ec.europa.se/odr


Jurisdiktion

Denna Webbplats styrs, drivs och administreras av Razo Group AB, Org.nr. 559058-5690.


Köpvillkoren för Razo är senast uppdaterade 30.10.2017